PODCAST

Co to ten podatek jest i ile nam zostaje z kosztu?

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się:

  • przybliżę pojęcia takie jak: dochód, przychód, zysk i koszt
  • jaka jest różnica między wydatkiem a kosztem
  • na przykładach pokażę Ci schemat obliczania podatku
  • jak wyliczyć realny wydatek

Pierwszy odcinek z cyklu: strategia się liczy

Wiesz, że w Polsce mamy dwa główne podatki? Jasne, że wiesz! to jest podatek dochodowy i podatek vat. Ale wiesz, że początkujący przedsiębiorca często ma z tym problemy? Ja wiem. Mam to na co dzień. Na dodatek te wszystkie magiczne określenia takie jak przychód, dochód, zysk czy strata..  łatwo się w tym wszystkim pogubić.

Ponosimy wydatki, które nie zawsze są kosztem w firmie. Jaka jest różnica między wydatkiem a kosztem? I przede wszystkim ile nam z tego kosztu zostaje w przysłowiowej kieszeni.

Dziś mamy pierwszy odcinek z cyklu strategia się liczy i bardzo Ciebie zachęcam do uważnego śledzenia. Bo będzie warto!
Bo wydajemy np. 500 zł a wraca do nas…? no właśnie, ile tak naprawdę zostaje w naszej firmowej kieszeni? 😀
To co? zaczynamy? 🧐

No więc co to ten podatek jest?

Z definicji to podatek nic innego jak „obowiązkowe świadczenia materialne pobierane przez państwo w celu pokrycia jego wydatków” A z ciekawostek, to w  słowniku języka polskiego znajdziesz definicje takich podatków jak bezpośredni, gruntowy, dochodowy, kominowy, podatek od głowy, progresywny i jeszcze kilka innych…🙂 ale spokojnie, my dzisiaj zajmiemy się tym, który interesuje nas najbardziej, tj. podatkiem dochodowym

A podatek dochodowy to nic innego jak .. podatek od zysku. A więc, w uproszczeniu, podatek zapłacimy wtedy, gdy firma wypracuje zysk.

Z kolei zysk to nic innego jak nadwyżka wpływów nad wydatkami. Żeby nie wprowadzać kolejnego terminu pozwól, że wpływy zamienimy na przychody.

Bo przychody to nic innego jak wpływy uzyskane przez przedsiębiorstwo. Przychody to suma netto wszystkich faktur. Czyli ta kwota wyjściowa, do której później doliczamy vat. Natomiast dochód to kwota, która zostaje po odjęciu kosztów. Mamy to? mamy. To zabieramy się za stawki podatku.

W Polsce mamy kilka form opodatkowania

  • opodatkowanie według skali, czyli na zasadach ogólnych. To ten podatek, który zwiększa się z 17% do 32% po przekroczeniu pewnego progu przychodów
  • Mamy stawkę 19% podatku liniowego,
  • mamy ryczałt
  • lub kartę podatkową

I teraz warto wspomnieć czym są koszty?

Koszt tzw. koszt uzyskania przychodu to określone rodzaje kosztów, które mogą być odjęte przez podatnika od uzyskanych przychodów.

Pamiętaj, że nie każdy wydatek jest kosztem firmy.

Aby wydatek był kosztem firmy musi przede wszystkim być ściśle związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i zabezpieczać źródło pozyskania przychodów.

Wiem, że brzmi strasznie, niedługo będzie osobny wpis przeznaczony wyłącznie kosztom, oddychaj spokojnie, damy radę🙂

A wiesz, ile tak naprawdę co te stawki oznaczają i ile w rezultacie do Ciebie wraca z każdego kosztu? Sprawdźmy to! Masz może mój kalkulator? to jest ten moment, kiedy bardzo się przyda…

Ile  razy zdarzyło Ci się zastanawiać przy zakupie np. drukarki do biura, na czym tak naprawdę polega ta cała podatkowa procedura? Bo fizycznie z konta schodzi np. 1000zł i tych pieniędzy nie ma, to fakt. Ale co potem takiego dzieje się w tych wszystkich wyliczeniach i ile faktycznie do Ciebie wraca?

Potem dzieje się magia, zapewniam🙂 i to wbrew pozorom bardzo prosta.

Na potrzeby przykładu przyjmujemy 19% stawkę podatku dochodowego, czyli podatek liniowy. Pomijamy wszelkie inne odliczenia typu składki zus, tak jakby ich zupełnie nie było. Skupiamy się wyłącznie na sposobie liczenia, chodzi mi o to, żeby zobaczyć na czym ten proces polega.  Operujemy na kwotach netto, czyli bez podatku vat. W takim telegraficznym skrócie🙂

Przykład nr 1

Firma wystawiła w kwietniu 1 fakturę na kwotę netto 1000 zł czyli, że osiągnęła przychód 1000 zł netto. Dodatkowo w kwietniu nie miała kosztów. Jak więc liczymy podatek? Żeby wyliczyć podatek, musimy najpierw obliczyć dochód. Jak już wiemy dochód to kwota, która zostaje po odjęciu kosztów. przychód = 1000 zł, koszt= 0,00 = 1000,00 – 0,00 = 1000,00 Nasza podstawa do opodatkowania to:1000,00 *19% = 190,00 Teoretycznie zaliczka na podatek dochodowy wychodzi 190,00

Przykład nr 2

Firma osiągnęła przychód 1000 zł netto i wygenerowała 500 zł kosztów. Jak liczymy podatek?ustalamy dochód:przychód = 1000 zł, koszt= 500 zł = 1000,00 – 500,00 = 500 złA więc nasz podstawa do opodatkowania wynosi 500 zł500,00 *19% = 95,00 zł

Teoretycznie zaliczka na podatek dochodowy wychodzi 95,00 zł

Jest różnica, prawda? 😎 190 zł a 95 w drugim przypadku.. całkiem miła ta różnicaAle to nie wszystko. Wydałam 500,00 to tak naprawdę ile „zostaje” w firmowej kieszeni?❓Jak patrzymy na koszty w firmie?❓Przez pryzmat stawki podatku.

Mój koszt to 500 zł * 19% = 95 zł

I teraz w sytuacji gdy tego kosztu bym nie miała, to zapłaciłabym zaliczkę w wysokości 190 zł. Ale wydałam 500 zł np. na zakup tonerów do drukarek w firmie. W rezultacie, po uwzględnieniu kosztu, zapłaciłam tylko 95 zł Czyli jaka jest różnica między tymi dwiema sytuacjami?190,00 – 95,00 = 95,00 zł A ile mi wyszło z przemnożenia mojego kosztu razy stawka podatku? 500 zł * 19%? dokładnie 95,00 zł 👌

Inny przykład:

Sytuacja 1P = 1000 – K=100 = D=900 * 19% = 171,00
Sytuacja 2P=1000 – K=0 = D=1000*19%=190,00 Różnica w wysokości zaliczek? 190,00 – 171,00 = 19 zł A ile wygenerowałam kosztu? 100,00100*19%= 19 zł. 😀

Zgadza się? Teraz już wiesz jak patrzeć na firmowe wydatki przez pryzmat podatków. Mimo że fizycznie z rachunku bankowego zapłaciliśmy za drukarkę 500 zł to w rzeczywistości ona kosztowała nas mniej bo 405,00 zł

Jak to wyliczyłam? tak jak wyżej  500 * 19% = 95,00 -> 500 – 95,00 = 405,00

Masz to? wiem, że to czarna magia, ale spokojnie. Jestem tu, żeby ją dla Ciebie odczarować🙂

Wiem, że to może być nie do końca zrozumiałe, dlatego jeśli masz pytania napisz do mnie wiadomość albo korzystając z formularza na stronie bloga, albo w profilu na instagramie .

A jeśli uważasz, że ten odcinek był pomocny, podziel się nim ze znajomymi🙂 Pomożesz mi w ten sposób tworzyć dla Was jeszcze lepsze treści.
Trzymaj się, cześć!